čtvrtek 9. října 2014

Praia do Forte

Dnes trochu strategie z Formule 1..

Plážová nálada ještě chvíli zůstane, přeci jen jsme v Brazílii, pro kterou jsou dlouhé písčité pláže a sluníčko (a bikini) typickým obrázkem. Naposledy jsme se v našem putování ocitli v nočním autobuse zpět do Salvadoru. A protože naše cestování nabírá před cílovou rovinkou na obrátkách, tak jsme si vymysleli takovou pořádnou zatáčku - něco jako Parabolica v Monze ... pokud ji závodníci jedou v té správné stopě, můžou jet maximální rychlostí ... My měli stopu naprosto jasnou .. v pátek ráno jsme přijeli na autobusové nádraží do Salvadoru, koupili si lístek na nejbližší možný spoj do Praia do Forte, stejně tak si koupili i snídani a už jsme seděli v autobuse. Za hodinu a půl jsme se ocitli 85 km severně od Salvadoru a ubytovali se. Odpoledne jsme se šli podívat na mořské želvy do místní stanice, která je celosvětově známá svým projektem na záchranu želv. Trochu jsme i šnorchlovali (i když k vidění toho moc nebylo :)) a večer si zašli pro změnu na tapioku :). Zde jsme vlastně i poprvé za celé naše putování (a můj pobyt v Amazonii) potkali skupinku Čechů (a snad i poprvé jsme se nestyděli, že jsme ze stejné země, jelikož nevypadali, že dělají ostudu - ve srovnání s jinými Čechy, které jsme kdy v zahraničí potkali..).

No a jak jsem mluvila o té jízdě ve správné stopě, tak jsme se v ní snažili pokračovat i v sobotu, což se nám ale počasí snažilo pokazit přesně tak, jako v F1. Naštěstí jsme nemuseli přezouvat a zvládli to na stejném vzorku po celou dobu. Celý tento "Rychlovýlet" byl za jedním jediným účelem a to, vidět velryby, které se zde v tomto ročním období vyskytují. Taaaakže ráno jsme dorazili na stanici, která pro změnu zkoumá a vede projekty na záchranu velryb, a měli přednášku o těchto velkých tvorech. Dle plánu měla následovat plavba na oceán, hledání a pozorování velryb.. Jenže.. Na moři byly velké vlny a kapitán třikrát odložil vyplutí. Napočtvrté oznámil, že to bude houpat více, než je komfortní a kdo se necítí, tak to určitě nedoporučuje (nutno dodat, že již ráno jsme byli vyzváni, abychom si vzali kinedryl). Já po svých loňských neslavných plavbách v bouři s větší mírou nevolnosti (pro představu: toto) a zdolávání 2metrových vln na long-tail boat jsem byla vážně odvážná a řekla, že teď nebo nikdy (resp. nikdy bylo na místě, protože v rámci naší přesné jízdy ve stopě byl po návratu z oceánu plánovaný přímý přesun na salvadorské letiště).

Okay... jdeme do lodi.. kapitán má svých 5min bezpečnostního školení.. Vypluli jsme.. Vlny velké jak osm velryb a to jsme ještě neviděli ani jednu!.. Houpe to.. Háže to.. Je čas oběda, na palubě se nabízí sušenky.. No, thanks (pro jistotu, aby to nedopadlo jako loni v Thajsku).. Bude to fajn.. "Vepředu to bude houpat nejvíc, vzadu to je nejpohodlnější".. Sedím vzadu a z ničeho nic mám v hlavě jasné vzpomínky na Six Flags v Kalifornii - jak je to možné?!!.. Jásot.. Našli jsme velrybu s "malým" velrybátkem .. Teď se nám začíná počítat čas.. Dle zákonů máme přesně půl hodiny na sledování těchto kytovců.. Je to nádhera.. Něco neskutečného.. A když se vynoří hned vedle lodi? Neuvěřitelné pocity - člověk zapomene i na ty super podmínky na vodě - jen kapitán je pořád ve střehu - naštěstí.. Třicet minut uteče jako jeden mžik a je konec.. Otáčíme loď a po vlnách se necháváme unášet k pláži.. WOW efekt na dalších xx hodin je zajištěn.

Balíme se a milým párem postarších Němců se necháváme odvézt na letiště. Naši pomyslnou zatáčku Parabolica jsme zvládli v té nejlepší stopě a najíždíme do cílové rovinky..

Today the story will be similar to racing in Formula One..

Our last stop was the night bus from Chapada Diamantina to Salvador.. The travelling started to be faster and faster when we had been arriving to our finish line.. But we wanted something special, something like Parabolica in the cicuit of Monza. If the driver goes in the right track he can go the maximum speed...
Okay, when we arrived to Salvador we bought the tickets to Praia do Forte - a beach town 85 km north of Salvador. There were also a lot of water, palms, bikini and sunshine. We arrived there at 1pm and as our plan said - we visited Projeto Tamar - the well-known place to save turtles. After this we snorklelled a little (but there was nothing to see :) ) and went for a dinner - our favourite tapioca!!
The next day we continued with our precise racing .. but in the rain! However, we didn't need to change the tires and made it on the same tire profile.. First we went to the institute where the whales are examined and then we had to go to the ocean to find the whales.. The captain wasn't sure about the weather and the waves at sea.. So he cancelled the trip 3 times and in the end he advised not to go on a boat for those without a strong stomach.. Last year I survived on a boat in the storm (something like this) and after the sailing on a long-tail boat on two metres high waves - "so this cant't be worse" (I said to myself) and decided to go..  I don't regret!

Okay.. we are going to sail.. the capitain has his 5min of safety training.. We are sailing.. Waves are large as eight whales but we haven't seen any whale yet! It is rocking.. It's lunchtime. On board they are offering biscuits - "No, thanks" (to be sure, I don't want the same scenario like the last year in Thailand).. Now I can see clearly the memories from Six Flags in California.. Why?!! :)..  Exultation!.. We've found the whales! Mother and its "little" whale.. Amazing.. Breathtaking.. Incredible.. We have only 30 minutes to watch them because of the international law... Time is relentless.. WOW efect is here and will be here for next hours..

With a nice pair of elderly Germans we went to the airport. We managed our imaginary Parabolica in the best track and now we are focusing to the finish line..

Projeto Tamar

Naprosto sladké :)) / The cutest

Fuj, žralok ... / Ugh.. shark

Vejce mořských želv / Eggs of sea turtles

Have some fun

Opravdová velrybí kostra / The skeleton of a whale

Připravte se, vyplouváme.. / Get ready!

Velrybaaaaaa / The whalee..

Ten pocit je k nepopsání / I cant descibe the feeling

Pffffffff

Viděli jsme velryby.. už můžem .. jet do Ria ! / We saw the whales.. Everything is okay! :))

Inspired by the book The art of racing in the rain by Garth Stein which I read in Santarém. Spencer, thank you for lending me this great book :)